تبلیغات
مقالات آموزشی طبی

به نام خداوند مهربان

مقالات آموزشی طبی
دوستان عزیز با من به تماس باشید


¿قلب
یکشنبه 17 مهر 1384

بیماری کرونر قلبی به صورت مشکلاتی از قبیل دردهای آنجاینی و انفارکتوس ( حمله قلبی) بروز می کند. آنچه که سبب بروز بیماری قلبی می شود، تشکیل تدریجی رسوب های چربی یا پلاک ها در لایه داخلی دیواره شرایین می باشد. این رسوب ها سبب محدود کردن عبور جریان خون می شوند که این پدیده را تصلب شرایین یا سخت شدن رگ ها (آترواسکلروز) می نامند.

دراین بیماری هیچ علامت واضحی وجود ندارد، اما زمانی که آسیب به شرایین جدی شده و جریان خون به قلب محدود شود، سبب بروز درد خواهد شد .

مسدود شدن کامل یک شریان خون رسان به قلب، منجر به حمله قلبی ناگهانی و کشنده می شود. روش های متداول جهت پیشگیری از تصلب شرایین، شامل کاهش فشار خون ، دریافت رژیم غذایی کم چربی ، کاهش وزن اضافی و ترک سگرت می باشد. به برخی افراد نیزجهت کاهش کلسترول خون ، دارو داده می شود.

تحقیقات نشان می دهند که ارتباط  مستقیمی میان رژیم غذایی و بیماری قلبی وجود دارد و با دریافت یک رژیم غذایی سالم می توان سلامتی قلب و دستگاه گردش خون را حفظ کرد.

چه غذاهایی برای قلب مفید هستند؟

- کرم .کرم سرخ، گل کرم، شلغم، لبلبو، لوبیا سبز، نخود سبز، لویبا سرخ ، نخود خشک وعصاره مخمر دارای ویتامین های گروه B خصوصا" اسید فولیک هستند. تحقیقات متعددی نشان داده اند که اسید فولیکی که به طورطبیعی درموادغذایی یافت می شود، می تواند سبب کاهش ماده ای درخون به نام " هموسیستئین "(2) شود و به این ترتیب از ابتلا به تصلب شرایین پیشگیری می کند.

دانشمندان براین باورند که این ماده مستقیما به دیواره رگ ها آسیب می رساند و سبب تشکیل رسوب های چربی می شود. تخمین زده شده است که افزایش دریافت روزانه اسید فو لیک به میزان100 میکروگرم، سبب کاهش مرگ های مرتبط  با بیماری کرونر قلبی به میزان 7 درصد در مردان و 5 درصد در زنان می شود.

- دانشمندان معتقدند که این مواد باعث کاهش خطر انعقاد خون و همچنین ممانعت از افزایش چربی های مضر خون می شوند.

مصرف ماهی حداقل 3 بار درهفته ، برای افرادی که دارای سابقه بیماری قلبی و همچنین افرادی که مایل به پیشگیری از ابتلا  به این بیماری هستند، توصیه می شود.

-  حبوبات ، سیب ؛ غنی از فیبر محلول هستند که به کاهش سطوح کلسترول خون کمک می کنند. سیر نیز اثر مشابهی دارد. افزایش کلسترول خون ، به خصوص LDL   کلسترول ( کلسترول بد )، یکی ازعوامل عمده  بروز تصلب شرایین است . مصرف منظم چنین غذاهایی به کاهش LDL ( کلسترول ) کمک می کند.

- روغن زیتون ، روغن کانولا، مغزها و دانه ها حاوی نوعی از اسیدهای چرب به نام MUFA ( اسیدهای چرب غیر اشباع ) هستند که به کاهش سطوح LDL – کلسترول کمک می کنند.

- میوه ها و سبزی ها ، حاوی ویتامین های آنتی اکسیدان ( ضد سرطان ) ، مواد معدنی و مواد مغذی مفیدی هستند که سبب متوقف کردن آسیب ناشی از عمل مواد سرطان زا به دیواره شرایین می شوند.

مصرف حداقل روزانه 3 واحد از این غذاها توصیه می شود. سه چهارم گیلاس آب میوه یا سبزی ها به عنوان یک واحد   محسوب  می شود که معادل یک عدد میوه متوسط یا یک گیلاس سبزی خرد شده خام یا نصف گیلاس پخته است .

ازچه غذاهایی باید پرهیز کنیم ؟

گوشت و فرآورده های آن، لبنیات پرچربی و ، دارای مقادیر زیادی نوعی چربی هستند که باعث افزایش سطوح LDL  ( کلسترول ) درخون می شوند. در بیماریهای قلبی مصرف این غذاها را باید به حداقل رساند.

همچنین مصرف کیک و بیسکویت به علت نوع چربی به کار رفته در آنها، سبب افزایش سطح LDL (کلسترول ) می شود .

انواع غذاها و سوپ های آماده ی مصرف و یا کنسرو شده ، غذاهای بیرون از منزل ،  و گوشت های نمکی شده و کلا" گوشت و فرآورده های آن و همچنین تنقلات شور سرشار از نمک ( سدیم کلراید) هستند. دریافت زیاد سدیم با فشار خون بالا ارتباط دارد که از عوامل خطر موثر در بروز بیماری قلبی است. کاهش مصرف این نوع غذاها و نمک طعام سر سفره به کاهش فشار خون کمک می کند.

چند نکته :

- به سگرتی ها توصیه می شود که به ترک سگرت مبادرت ورزند ، زیرا نیکوتین سبب افزایش ضربان قلب ، افزایش فشار خون و افزایش نیاز بافت قلب به اکسیژن می شود. با مصرف سگرت توانایی خون درحمل اکسیژن کاهش می یابد. عوامل سرطان زای دود سگرت به دیواره شرایین آسیب می رسانند.

- استراحت و استرخای عضلات، جهت کاهش میزان استرس لازم است . استرس از طریق افزایش هورمون های استرس ( ازجمله آدرنالین ) سبب تولید و افزایش کلسترول می شود.

نوشته شده در یکشنبه 17 مهر 1384 و ساعت 11:10 ق.ظ توسط : داکتر مسعود غنی زاده
ویرایش شده در - و ساعت -


¿Acne
یکشنبه 17 مهر 1384

یکی از شایعترین بیماریهای پوستی انسان که فرضیات زیادی در مورد علل پیدایش و درمان آن مطرح شده، آکنه یا جوش غرور جوانی است. این بیماری در اکثر جوانان در سنین بلوغ پدید می آید و شدت آن در افراد مختلف متفاوت است و اکثرا پس از سن بیست و پنج سالگی بهبود مِی یابد. بسیاری از این افراد پس از  ازدواج بهبود می یابند

این دانه ها به صورت دانه های سرخ، دانه های سر سیاه، و توده های سخت زیرپوستی در ناحیه رخسار، بینی و پیشانی، پشت گردن و قسمت فوقانی پشت و سینه ظاهر میشوند. این دانه ها در پایه  یک مو بوجود می آیند و ناشی از آماس، التهاب و انسداد مجرای غده چربی کنار مو هستند. پیدایش دانه ها ناشی از یک علت خاص نیست بلکه چندین عامل در پیدایش و شدت آن نقش دارند: کمبود ویتامین A یا B، ارث، میکروبها، نوع غذا، مشکلات عصبی و روحی، تغییرات غددی هورمونی، نوع پوست، بهداشت صورت، مصرف برخی داروها و بعضی از بیماریها.شاید مهمترین عامل ایجادکننده دانه های غرور، تغییرات هورمونی زمان بلوغ باشد. در هنگام بلوغ، هورمونهای جنسی ناگهان افزایش می یابند و مقدار آنها در خون بسیار زیاد میشود. این هورمونها باعث افزایش ترشح چربی پوست میشوند و زمینه را برای رشد میکروب و التهاب غدد چربی صورت و پیدایش جوش فراهم می آورند. اکثر خانمها در نزدیکی عادت ماهیانه خود دچار افزایش جوشهای صورت میشوند. خانمهایی که دچار آکنه هستند معمولا هورمونهای  مردانه زیادتری دارند و در بسیاری از آنها رشد موی صورت نیز بیش از معمول است.

نوع غذا میتواند در جوش صورت موثر باشد. مصرف مواد قندی  مثل ماکارونی، نان، برنج، شیرینی و مصرف غذاهایی حاوی  پسته، بادام، میتواند موجب تشدید آکنه شود که یکی از علل آن احتمالا افزایش چربی خون است.ناراحتیهای روحی و عصبی تاثیر به سزایی در بروز آکنه دارند. بدنبال فشارهای عصبی و کمخوابی، صورت شادابی و طراوت خود را از دست میدهد و جریان خون کم شده  وسیستم  دفاعی  پوست ضعیف میشود و زمینه برای رشد آکنه فراهم می آید و بسرعت بر تعداد دانه ها افزوده میشود.مسائل وراثتی و ژنتیک  نیز در ابتلا به دانه غرور جوانی و شدت آن نقش دارند. حتما تاکنون افرادی دیده اید که اکثر اعضای خانواده شان دچار دانه های غرور بزرگ و فراوان میشوند. به طور کلی نقش یک زمینه فامیلی در ابتلا به این بیماری ثابت شده است. 

کمبود ویتامینهای A و B نیز به عنوان عواملی در ایجاد دانه غرور مطرح شده اند. این دو ویتامین، اثر سازنده و ترمیم کننده بر پوست دارند و کمبود آنها موجب آسیب پوست و کاهش دفاع آن میشود. به همین علت بسیاری از متخصصین پوست برای درمان آکنه از ویتامین A  نیز استفاده میکنند.عدم رعایت بهداشت پوست یکی از عوامل مهم در ایجاد یا تشدید دانه ها است. اصولا پیدایش دانه ها ناشی از افزایش ترشح چربی و تجمع میکروب در غده چربی کنار مو است. بنابراین رعایت نکات بهداشتی میتواند نقش موثری در بهبود و تخفیف آن داشته باشد. دستکاری کردن این دانه ها موجب انتشار عفونت به نقاط دیگر و افزایش تعداد و حجم دانه ها میشود. امروزه آنتی بیوتیک ها و مواد ضدعفونی کننده عامل لاینفک درمان دانه هاهستند.

مصرف برخی داروها ممکن است موجب تشدید دانه شود. از جمله این داروها میتوان به قرصهای ضدبارداری اشاره کرد.علاوه بر قرص های ضدبارداری، مصرف مکرر بیش از  اندازه پماد بتامتازون، فلوسینولون، تریامسینولون و کرمهای چرب نیز میتواند موجب پیدایش یا تشدید دانه شود.

درمان آکنهبرای درمان آکنه باید یکسری اقدامات و توصیه های بهداشتی را اجرا نمود و نیز با مراجعه به داکتر  و دریافت داروهای مناسب به مقابله با آن پرداخت.

توصیه های مهم:برای جلوگیری از پیشرفت دانه ها و کاهش حجم و تعداد آنها باید توصیه های زیر را در نظر داشته باشید و به آنها عمل کنید. 

1.       دانه ها را دستکاری نکنید و آنها را با فشار خالی نکنید. برای خالی کردن آنها به یک انستیتوی زیبایی مراجعه کنید تا با دستگاه های مکنده دانه را تخلیه کنند. اگر چنین مرکزی در نزدیکی شما وجود ندارد، انگشتان خود را با الکل ضدعفونی کنید، ناخنها را کوتاه کنید و با یک دستمال تمیز دانه ها را به آهستگی فشار دهید تا تخلیه شوند.

2.       پوست خود را به نرمی ماساژ دهید. این کار رامیتوانید به طور مرتب، خودتان انجام دهید و یا به یک   فرد مجرب مراجعه کنید تا پوست شما را ماساژ دهد. ماساژ باعث تخلیه چربی پوست شده و از پیشرفت دانه ها جلوگیری میکند.

3.       آسودگی روانی داشته باشید. سعی کنید خواب مرتب داشته باشید. استراحت کافی داشته باشید و از فشارهای روحی و عصبی بپرهیزید.

4.       روزی دو بار صورت خود را بشویید و ماساژ دهید. برای شستشو از صابون اسیدی  که داکتر توصیه میکند استفاده کنید. ابتدا صورت خود را خوب صابون بزنید تا از کف پوشیده شود. آنگاه با نوک انگشتان، پوست صورت خود را ماساژ دهید تا صابون در منافذ پوست به خوبی نفوذ کند و چربیهای جمع شده در دانه ها را از بین ببرد. از سوی دیگر ماساژ باعث بهبود جریان خون پوست و طراوت و شادابی آن میشود. با کف دست خود پوست صورت را از راست به چپ، از چپ به راست  و سپس از پایین به بالا ماساژ دهید.  کل زمان ماساژ صورت با کف صابون باید پنج دقیقه طول بکشد. پس از آن صورت خود را با آب گرم بشویید تا کاملا پاک شود. سپس بلافاصله مقداری آب بسیار سرد را بر روی پوست صورت خود بپاشید تا منافذ آن بسته شود. آنگاه با یک پنبه آغشته به گلاب، سطح پوست را پاک کنید. گلاب یا آب لیمو، اثر قابض دارند و باعث افزایش گردش خون و بهبود پوست میشوند.

5.       هفته ای یک یا دو بار از ماساژ سرکه سیب استفاده کنید تا چربی پوست کاهش یابد. برای این کار کافی است مقداری سرکه سیب را در همان مقدار آب بریزید و سپس با انگشت مقداری از این مخلوط را بردارید و بر روی صورت خود بمالید و ماساژ دهید. ماساژ را با حرکات حلقوی و ضربه ای آهسته انجام دهید و ابتدا از پایین به بالا و سپس از بالا به پایین حرکت کنید. آنگاه چند دقیقه صبر کنید و سپس صورت خود را بشویید. 

6.       از مصرف غذاهای چرب، شیرینی زیاد، تخم مرغ، بعضی از ماهیها و  حتی المقدور بپرهیزید. ولی نیازی به رژیمهای سخت نیست. سعی کنید سبزیها و میوه هایی را که حاوی ویتامین A هستند زیادتر مصرف کنید:  شاهی و رومی. همچنین مصرف چای و ادویه جات را محدود کنید.

7.       سعی کنید هر روز صورت شما در معرض نور آفتاب قرار گیرد. اشعه آفتاب تاثیر بسیار خوبی در بهبود دانه ها دارد. بهتر است برای محافظت چشمها از عینک آفتابی کمک بگیرید. البته بعضی محققین معتقدند که نور آفتاب پس از مدتی موجب تشدید آکنه میشود، بنابراین بهتر است استفاده از آفتاب را فقط برای شروع درمان به کار گیرید.

8.       از ورزش و پیاده روی غفلت نکنید. بسیاری از دانه های پوستی پس از مدتی ورزش به  کلی ناپدید میشوند. اگر هر روز صبح، مسافتی معادل حداقل سه کیلومتر را به صورت پیاده روی یا به صورت دویدن طی کنید و پس از آن یک دوش بگیرید، متوجه میشوید پس از مدت بسیار کوتاهی پوست شما بسیار  شادابتر میشود و بسیاری از دانه ها برطرف میگردند. ورزش و استحمام باعث باز شدن منافذ پوست، بهبود جریان خون آن و رفع چربی میشود.

9.       برای شستشوی صورت از آب گرم استفاده کنید. صابون شما بهتر است از نوع اسیدی باشد که چربی را کم کند. مصرف مواد آرایشی و کریمهای چرب را محدود کنید و در صورت استفاده ابتدا پوست را به یک کریم مرطوب کننده آغشته کرده و سپس از پودر یا سایر مواد آرایشی استفاده کنید و شب هنگام خواب همه این مواد را به وسیله شیر پاک کن تمیز کنید.

10.    پس از شستشوی صورت، هیچگاه با یک حوله به طور خشن صورتتان را پاک نکنید، بلکه یک دستمال کاغذی یا حوله نرم را با پوست خود تماس دهید تا خشک شود.

نوشته شده در یکشنبه 17 مهر 1384 و ساعت 10:10 ق.ظ توسط : داکتر مسعود غنی زاده
ویرایش شده در - و ساعت -