تبلیغات
مقالات آموزشی طبی - فشارخون بالا

به نام خداوند مهربان

مقالات آموزشی طبی
دوستان عزیز با من به تماس باشید


¿فشارخون بالا
پنجشنبه 14 مهر 1384

چاقی و اضافه وزن مسلماً با فشارخون بالا ارتباط دارد. شیوع این مشکل در افراد جوان دچار اضافه وزن دو برابر و در افراد مسن و چاق 50 درصد بیشتر از افراد دارای وزن طبیعی است. در مردان به ازای هر 10 درصد افزایش وزن، فشار خون 6/6 میلیمتر بالاتر می‌رود.

اکثر افراد مبتلا به پرفشاری علایمی ‌ندارند، اما این مشکل می‌تواند سبب آسیب حاد یا مزمن به بخش‌های مختلف بدن شود. در مغز این مشکل به رگهای کوچک خونی آسیب می‌رساند، در نتیجه سکته مغزی بروز می‌کند. در چشم‌ها، پرفشاری سبب آسیب به رگ‌های خونی و بروز اختلال بینایی و در کلیه‌ها نیز سبب نارسایی کلیه می‌شود. ممکن است علایمی‌‌ از قبیل سردرد، دردهای قفسه سینه و تنگی نفس نیز بروز کند.

مواردی از فشاری بالا که در حد مرزی هستند، اغلب بدون تداوی باقی می‌مانند. تداوی غیردارویی شامل: ‌کاهش نمک در رژیم غذایی، ترک سگریت، انجام ورزش منظم و استفاده از روش‌های استرخای عضلات است. داروهای ضد فشارخون نیز ممکن است تجویز شوند.


چه غذاهایی مفید هستند ؟

عموما اعتقاد داکتران به این است که افراد دچار پرفشاری، نیاز به کاهش دریافت سودیم دارند. پتاشیم و کلسیم اضافی نیز می‌تواند به کاهش فشارخون کمک کند.

ـ کیله، زردآلو، انجیر، انگور و آلو میوه‌هایی سرشار از پتاسیم هستند و سیب‌زمینی، سیر،  کدو سبز،  سمارق و بادنجان رومی و سبزی‌ها سرشار از پتاسیم هستند. حبوبات نیز از این نظر غنی‌اند.

میوه‌ها و سبزی‌ها دارای مقدار کم ‌سودیم هستند و باید به وافر مصرف شوند. در مطالعات مقایسه‌ای میان vegetarian با افراد non vegetarian، مشاهده شده است که متوسط فشارخون vegetarian کمتر است. یکی از علل این تفاوت را دریافت بیشتر پتاشیم در گیاه‌خواران دانسته‌اند.

ـ مرکبات، توت‌ها و سبزی‌های دارای برگ سبز، ‌منابع خوب ویتامینCهستند. دریافت کم این ویتامین با فشاری بالا ارتباط دارد. مصرف مکمل ویتامین Cدر افراد دچار فشاری بالاو همچنین افراد سالم سبب کاهش فشارخون می‌شود.

ـ گوشت و مرغ طبخ شده بدون نمک برای افراد دچار فشاری بالا توصیه می‌شود. ـ‌ سبزی‌های ریشه‌ای از قبیل سیب‌زمینی، همچنین برنج، مکرونی، رشته‌ها و حلیم‌ و همچنین مواد نشاسته‌ای دارای سودیم کم هستند و می‌توان به عنوان پایه‌ای برای وعده غذایی از آنها استفاده کرد.

ـ دانه کنجد و سبزی‌های برگ سبز، منابع کم سودیم و تامین کننده کلسیم هستند.

ـ سیر نیز به کاهش فشارخون کمک می‌کند.


از چه غذاهایی باید پرهیز کرد؟

ـ از  کنسرو گوشت، برگرها و سایر فرآورده‌های گوشتی به علت دارا بودن مقادیر بالای سودیم باید پرهیز کرد. سبزی‌های کنسروشده در آب نمک، زیتون شور، چیپس و سایر تنقلات شور نیز نباید مصرف شوند.

ـ ماهی سرخ شده یا کنسروشده  سرشار از سودیم هستند.

ـ ‌سوپ‌ها، قرص‌های گوشت، کنسرو لوبیا و سایر غذاهای آماده مصرف می‌تواند سبب تشدید بیماری شود.

ـ مصرف الکل با فشاربالا ارتباط داشته و می‌تواند سبب تشدید بیماری شود.

ـ در طبخ به جای روغن نباتی جامد بهتر است از روغن زیتون، سویا و کانولا استفاده کرد.
ـ مواد حاوی کافئین از قبیل قهوه، چای، نوشابه‌های کولا، سبب افزایش فشارخون می‌شوند و باید در حد اعتدال مصرف شوند.


چند نکته :

ـ کاهش وزن و حفظ وزن طبیعی از ارکان اساسی هر برنامه طراحی شده جهت مقابله با پرفشاری هستند.

ـ نیاز روزانه یک فرد بزرگسال به نمک یک دهم قاشق چای‌خوری است. مقادیر بیشتر نمک فقط در شرایط آب و هوایی گرم و یا در طول شیردهی لازم است. در این موارد یک قاشق چای خوری نمک کافی خواهد بود.

ـ برای کاهش فشارخون، پیاده‌روی سریع به مدت 30 تا 45 دقیقه، 3 تا 5 بار در هفته توصیه می‌شود.

ـ مصرف سگرت سبب تشدید فشار شده بنابراین توصیه به ترک سگرت می‌شود.


نوشته شده در پنجشنبه 14 مهر 1384 و ساعت 08:10 ق.ظ توسط : داکتر مسعود غنی زاده
ویرایش شده در - و ساعت -