تبلیغات
مقالات آموزشی طبی - Hypertension

به نام خداوند مهربان

مقالات آموزشی طبی
دوستان عزیز با من به تماس باشید


¿Hypertension
پنجشنبه 14 مهر 1384

Hypertension اصطلاحی طبی است كه برای بیان بیماری افزایش فشار خون بكار می رود. این بیماری هنگامی ایجاد میشود كه فشار خون داخل رگهای خونی افزایش می یابد. قلب و سیستم عصبی و سیستم كلیوی و اندازه رگ های کوچک خونی مجموعا عواملی هستند كه در محاسبه فشار خون دخیل میباشند. در 95% از افرادی كه به این بیماری دچار می شوند علت ابتلا كاملا مشخص نیست. طب اگر چه موفق شده است تا این بیماری را تشخیص دهد و درمان نماید اما هنوز علت اصلی ابتلا به این بیماری مشخص نیست. 

داکنران و دانشمندان و محققین برای جلوگیری از ابتلا و همچنین مراقبت بهتر از بیماران مراحل زیر را پیشنهاد می كنند:

  • راهی برای كاهش دادن استرس هایتان پیدا نمایید. ورزش، ریلاكسیشن(قرار دادن بدن در شرایطی آرام و بی دغدغه و بدون فشار و تنش) و تنفس عمیق راهی خوب برای بدست آوردن و بازیابی انرژی تان و احساس سبكی و راحتی است.

  • همچنین از نظر رژیم غذایی: غذاهای حاوی نمك مانند گوشتهای كنسروی و فرآوری شده،غذاهای كنسروی و انواع پنیرها و ... نیز برای شما مضرند.

  •  غذاهای رستورانی نیز اكثرا بیش از حد لازم حاوی نمك می باشند و لذا مصرفشان ضرر دارد

  • اگر در منزلتان غذا می خورید فقط مقدار كمی نمك به غذا اضافه كنید( در صورت امكان اصلا اضافه نكنید) و از مصرف نمك سر غذا نیز خودداری بعمل آورید.

  • عدم مصرف زیاده از حد نمك می تواند میزان احتباس آب و مایعات را در بدن كاهش داده و در نتیجه حجم خونتان تا حدودی كاهش یافته و از فشار بالای خونتان نیز كاسته خواهد شد.

  • از مصرف زیاد چربی های اشباع كه معمولا در محصولات های گوشتی و  شیری زیاد هستند خودداری نمایید.

رژیم غذایی كم چربی فشار خون را كاهش میدهد

 گزارش New England Journal of Medicine كه بر پایه آزمایشات بسیاری كه انجام گرفته است تنظیم گردیده است نشان می دهد كه رژیم غذایی غنی از كاربوهیدریت و سبزیجات و محدود از چربی ها بمیزان چشمگیری ما را در بهبود فشار خون بالا كمك می نماید. همچنین بعضی از آزمایشات به این نتیجه رسیده اند كه رژیم غذایی محدود از نمك در مورد بسیاری از افراد تاثیری در بهبود فشار خون ندارد.

بسیاری از افراد چون فكر میكنند كه نمك باعث نگهداری بیشتر آب درون بدن می شود لذا محدود كردن آن موجب میگردد كه فشار خون بالا تنظیم گردد. افزایش دریافت نمك به سبب افزایش حجم خون موجب می گردد كه فشار خون فرد بالا برود. به هر صورت اطلاعات نشان می دهند كه محدود كردن دریافت نمك به مقدار كم تاثیری در بهبود فشار خون بالا ندارد و  محدودیت زیاد نمك هم ممكن است فشار خون را حتی بیشتر از قبل بالا ببرد. محدودیت بسیار شدید نمك اصلا مفید نیست. میزان مرگ و میر درافرادی كه دارای رژیم كم نمك بوده اند بالاست و داروهای كاهش فشار خون نیز باعث كاهش سطح بهره هوشی میشوند. از این گذشته رژیم بسیار محدود از نمك میتواند فشار و كلسترول خون را بالا ببرد و همچنین موجب بروز حملات قلبی بشود. كمبود نمك باعث میشود كه كلیه ها و غدد فوق كلیوی مقدار بیشتری از هورمون های رنین و آلدوسترون تولید كنند كه این امر موجب افزایش فشار خون میشود.

به عبارت دیگر رژیم غذایی كم چربی و ورزش و كاهش وزن و محدود كردن الكل به همراه مصرف داروهای كاهش فشار خون است كه میتواند موجب به كاهش فشار خون گردد.

راههایی برای كاهش فشار خون

بدلیل مشخص نبودن علت ابتلا به فشار خون در اكثر موارد بیان اینكه چگونه میتوان آنرا بهبود بخشید بسیار مشكل می باشد. اما رعایت نكات زیر سوای تمام علت ها به شما كمك خواهد كرد تا فشار خونتان را بهبود ببخشید.

  •  ورزش: ورزشهای هوازی میتوانند كمك خوبی برای كاهش وزن و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی باشد. بعنوان مثال راهپیمایی تند و بمدت 35 تا 45 دقیقه در روز می تواند شما را در كاهش فشار خونتان كمك نماید. اگر مشكل قلبی دارید قبل از برنامه ریزی در مورد ورزش كردن و نحوه انجام آن حتمابا داکتر متخصص تان مشورت نمایید.

  • كاهش وزن: از دست دادن 5 كیلوگرم از وزن میتواند فشار خونتان را پایین بیاورد.

  • كاهش مصرف الكل: اگر میخواهید فشار خونتان پایین بیاید نباید بیشتر از استفاده الكل خود داری نمایید.

  • كاهش استرس: استرس یكی از مهمترین عوامل ایجاد بیماری فشار خون است.

  •  كاهش دریافت سودیم: نمك میتواند باعث احتباس آب در بدن گردد لذا مصرف آنرا محدود كنید. نمك مصرفی تان نباید از روزانه بیش از 2400 میلی گرم باشد( یعنی تقریبا یك قاشق غذاخوری). عادت كنید كه از روی برچسب مواد غذایی پی به میزان سودیم آن ببرید و در صورتیكه مقدار سودیم آن زیاد است مصرفش نكنید. بیشتر از سبزیجات تازه استفاده كنید. مواد جایگزین نمك میتوانند برایتان مفید باشند اما بخاطر داشته باشید كه حتما قبل از مصرف آنها با داكتر متخصصتان مشورت كنید.

  • افزایش دریافت پتاشیم و كلسیم: تحقیقات نشان داد است كه پتاشیم و كلسیم میتوانند موجی كاهش فشار خون شوند.موز یك منبع غنی از پتاشیم و سبزیجات تازه برگ سبز و محصولات لبنی بسیار كم چربی و بی چربی منبعی غنی از كلسیم می باشند.

  • افزایش مصرف میوه ها و سبزی ها: از مواد غذایی پرچربی و غنی از كلسترول دوری كنید.

  •  مواد مغذی مفید: تحقیقات اخیر نشان داده است كه مواد مغذی زیر میتوانند فشار خون را كاهش دهند:

  • ویتامینC و روغن ماهی 

  • رژیم غذایی كم چربی

نوشته شده در پنجشنبه 14 مهر 1384 و ساعت 08:10 ق.ظ توسط : داکتر مسعود غنی زاده
ویرایش شده در - و ساعت -